سیستم اطفاء حریق اتوماتیک

سیستم اطفا حریق اتوماتیک چیست

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک چیست؟

سیستم یا دستگاه اطفاء حریق اتوماتیک از یکسری تجهیزات برا ی مهار آتش که به صورت اتوماتیک عمل می کند ، تشکیل شده است. این سیستم برای کنترل و خاموش کردن آتش به صورت خودکار طراحی شده است. از همین رو این سیستم ها می توانند در همان دقایق ابتدایی آتش سوزی و پیش ازاینکه آتش جاهای دیگری را هم فرابگیرد، جلوی پخش شدن آن را می گیرند.

همان طور که گفتیم این سیستم به صورت خودکار طراحی شده و نیاز به دخالت انسان ندارد.

روش های اطفا حریق

انواع سیستم اطفاء حریق اتوماتیک

در ادامه به بررسی انواع سیستم اطفاء حریق اتوماتیک می پردازیم.

نکته ی قابل توجه این است که خطر آتش سوزی در خانه ها بسیار بیشتر از مکان های عمومی است. علت این است که معمولا مکان های عمومی مانند هتل ها و بیمارستان ها و مجتمع های تجاری و... مجهز به سیستم های اطفاء حریق هستند.

سیستم اطفا حریق مه و آب

 

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک مه آب :

هدف از طراحی این سیستم تولید یک بخار جاذب حرارت است.هر قدر سطح تماس با آتش بیشتر شود، باعث می شود تا انتقال حرارت راحت تر و با سرعت بیشتری انجام شود همچنین سرعت تبدیل قطرات آب به بخار نیز بالاتر می رود. به دلیل گستردگی در پراکندگی در این روش ، اتاق مورد نظر بیشتر خنک می شود و دمای شعله نیز کاسته می شود.

سیستم اطفا حریق ورتکس

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک ورتکس :

این سیستم از آب و نیتروژن که به صورت همگن با یکدیگر ترکیب شده اند استفاده می نماید. در این سیستم آب تحت فشار نیتروژن به ذرات 10 میکرونی تبدیل می شود و بعد از اینکه با این گاز ترکیب شد ، از نازل خارج می شود. ذرات آب موجب خنک شدن آتش و جذب گرما می شود.میزان اکسیژن مورد نیاز برای آتش سوزی حد خاصی است که در این روش نیتروژن موجب می شود تا میزان اکسیژن از 16درصد که کمترین میزان اکسیژن برای حریق است ، کاهش یابد. این سیستم همزمان از دو فرایند خنک کننده و مهار کننده استفاده می کند. این سیستم بهترین سیستم اطفاء حریق است زیرا دوست دار محیط زیست است و هیچ آسیبی به لایه ی اوزون نمی رساند. در این روش از آنجایی که کمترین میزان رطوبت تولید میشود ، در نتیجه کمترین آسیب و صدمه نیز به تجهیزات وارد می شود. هم چنین در این روش پس از استفاده ، احتیاجی به تمیز کاری نیست زیرا آلودگی و اثری از خود باقی نمی گذارد . از این سیستم در فضای باز نیز می توان استفاده نمود. از سیستم ورتکس در نیروگاه ها، مراکز داده ها،موزه، کتابخانه، معدن، ماشین آلات صنعتی و تولید خودرو استفاده می شود.

 

سیستم اطفا حریق هالون

 

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک گازی هالون :

هالون 1301 ترکیب شیمیایی آن برموتری فلوئور متان است. این ماده برای محیط زیست مضر است و از همین جهت از سال 1995 استفاده از آن ممنوع اعلام شده است. از این سیستم در اطفاء حریق های دستی استفاده می شود. گاز هالون از ایجاد فعل و انفعال و واکنش در حین آتش سوزی جلوگیری می کند. هالون در مواجهه با آتش به فسژن تبدیل می شود که ماده ای بسیار خطرناک است. به همین دلیل در سیستم های اطفاء حریق در محیط های بسته از این روش استفاده نمی شود و تنها مناسب محیط های باز هستند.

 

سیستم اطفا حریق اسپرینکلر

 

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آبی اسپرینکلر:

این سیستم اطفاء حریق بیش از 200 سال قدمت دارد . برای زمانی طولانی استفاده از این سیستم تنها برای ساختمان های تجاری مرسوم بود اما امروزه از این سیستم در محیط های مسکونی نیز استفاده می شود. خوشبختانه این سیستم در کشور عزیز ما نیز استفاده می شود . شرکت پندار ایمن سازان صنعت که وظیفه ی طراحی و اجرای این سیستم های اطفاء حریق را به عهده دارد، با بهره گیری از بهترین تجهیزات و همچنین ماهر ترین نیروی انسان و هم چنین کم ترین هزینه در خدمت شما هم وطنان عزیز است. سیستم های اسپرینکلر حساس به حرارت هستند و وقتی حرارت از یک حد مجاز تعریف شده بیشتر شود، حباب داخلی اسپرینکلر منفجر می شود و آب با فشار بسیار بالا بر روی آتش ریخته می شود. دلیل انفجار حباب شیشه ای به خاطر مایع درون آن است که از جنس جیوه است. جیوه در برابر حرارت شروع به منبسط شدن می کند و فشار زیادی را به حباب شیشه ای وارد می کند که موجب منفجر شدن آن می شودو آبی که پشت حباب قرار دارد با فشار بر روی آتش ریخته می شود.سیستم های اسپرینکلر از سیستم تامین فشار پمپ، لوله های توزیع کننده،اتصالات، شیرآلات و پاشنده ها ( اسپرینکلرها) ساخته شده اند . از این سیستم در در مجتمع های تجاری ، مجتمع های اداری ، مجتمع های تفریحی، ساختمان ها و برج های مسکونی، پارکینگ های عمومی، هتلها و مراکز اقامتی، بیمارستان ها و مراکز درمانی، سالنهای همایش و سینما، انبار ها و پایانه های مسافرتی استفاده می شود.این سیستم ها به چهار نوع  سیستم لوله تر، سیستم لوله خشک، سیستم سیلابی و سیستم پیش عملگر تقسیم می شوند. این سیستم ها بر حسب درجه بندی نیز به 4 دسته ی اسپرینکلر 57 درجه ی سانتی گراد، اسپرینکلر 68 درجه سانتی گراد، اسپرینکلر 79 درجه سانتی گراد و اسپرینکلر 93 درجه ی سانتی گراد تقسیم  می شود.

 

سیستم اطفا حریق آیروسل

 

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک پودری یا ذرات معلق آیروسل :

این سیستم مهار کننده ی آتش بر پایه ی پودر و گاز می باشد.این سیستم اطفاء حریق غیر سمی است و تا وقتی که به صورت الکتریکی یا واکنش گرما زا فعال نشده باشد ، پایداری خود را حفظ می کند و در صورت فعال شدن ترکیب پود و گاز از خود خاصیت خاموش کنندگی نشان می دهد.این سیستم اطفاء حریق به سه صورت زیر فعال می شود :

    1. مکانیکال : در این حالت یک فتیله ی فوق حساس به آتش وجود دارد که به محض این که کوچک ترین جرقه به فتیله برخورد کند ، در کمتر از سه ثانیه باعث فعال شدن کپسول آیروسل می شود و ماده ی اطفاء حریق درون آن در محل آتش سوزی تخلیه می شود.
    2. حرارتی : سنسور های داخل این کپسول ها به دمای خاص 475 درجه ی سلسیوس حساس هستند، و وقتی دمای محیطی به 475 درجه ی سلسیوس رسید به طور خودکار شروع به آزاد کردن ماده ی مهار آتش در محیط می کنند و در نتیجه آتش خاموش خواهد شد.
    3. الکتریکال : در این حالت از طریق دتکتور های تشخیص دهنده ی دود ، سیگنال هایی به کنترل پنل ارسال می شود و از این طریق ولتاژ 24 ولت به کانکتور سیلندر آیروسل اعمال می شود که به محض اینکه این ولتاژ به کپسول آیروسل برسد ، ماده ی اطفای حریق آزاد می شود.

بنا به نیاز از یکی از سه روش بالا استفاده خواهد شد.

 

سیستم اطفا حریق فوم

 

 سیستم اطفاء حریق اتوماتیک فوم :

در این سیستم یک مخلوط از فوم و آب درست می شود که توسط نازل هایی که در محیط مربوطه قرار داده شده اند ، بر روی آتش تخلیه می شود. در این حالت فوم سطح آتش را می گیرد و مانع از تماس اکسیژن با آتش و مواد در حال سوخت می گردد.

عوامل اطفا حریق

عوامل اطفاء حریق

سیستم های اطفاء حریق از یکسری عوامل و تجهیزاتی تشکیل شده اند که در ادامه به آنها می پردازیم.

  • اسپرینکلرها
  • شیر ها و اتصالات آتش نشانی
  • پمپ های آتش نشانی
  • فایر باکس آتش نشانی
  • نازل های مورد استفاده در سیستم اطفاء حریق آبی
  • زنگ های هشدار آتش نشانی
  • کپسول های آتش نشانی
  • سیلندر یک تکه و بدون جوش
  • گاز پر کننده سیلندر
  • کنترل پنل اطفاء حریق
  • دتکتور متعارف دودی
  • شستی با عملکرد متفاوت
  • آژیر فلاشر و زنگ و تابلو های هشدار
  • نازل پاشش

شرکت پندار ایمن سازان صنعت با بهره گیری از با کیفیت ترین مواد و تجهیزات و همچنین با پایین ترین قیمت در خدمت شماست تا خیالتان را از جهت اطفاء حریق آسوده کند و به شما یک آرامش نسبی خاص بدهد.

عوامل اطفا حریق
عوان

طراحی سیستم اطفاء حریق ساختمان

امروزه همه می دانند که وجود سیستم اطفاء حریق برای محیط زندگی و محیط کار آنها الزامی است به همین دلیل سیستم های اطفاء حریق ساختمان اهمیت خاصی پیدا کرده اند. سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز متوجه اهمیت بسیار بالای این موضوع هست و از همین رو آیین نامه ای جهت اطفای حریق ساختمان تنظیم و طراحی کرده است. طبق این آیین نامه باید در هر طبقه ی ساختمان یک جعبه ی آتش نشانی ، سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر و هم چنین کپسول های آتش نشانی برای امنیت هر چه بیشتر و بالاتر وجود داشته باشند.

شرکت پندار ایمن سازان صنعت با رعایت تمامی استاندارد ها و آیین نامه های مربوطه وظیفه ی طراحی سیستم اطفاء حریق ساختمان شمارا با افتخار به عهده می گیرد.

طراحی سیستم اطفا حریق ساختمان
روش های اطفا حریق

روش های اطفاء حریق

آیا تا به حال نام مثلث آتش به گوشتان خورده است؟ آیا می دانید مثلث آتش چیست؟

مثلث آتش از سه ضلع سوخت ، حرارت و اکسیژن تشکیل شده است که این سه عامل برای ایجاد و تداوم یک آتش سوزی لازم هستند و اگر حتی یک ضلع از بین برود، آتش نیز کم کم ضعیف شده و خاموش خواهد شد و در نتیجه اطفاء حریق صورت می گیرد. بر اساس همین توضیحات روش های اطفاء حریق را می توان به سه دسته ی کلی تقسیم کرد :

  1. مهار آتش از طریق سرد کردن آن (قطع عامل حرارت ) : برای مهار آتش به این طریق باید درجه ی حرارت را کاهش داد و به زیر نقطه ی اشتعال رساند و به این روش موجب مهار و خاموش کردن آتش شد.

2. مهار آتش از طریق خفه کردن حریق( حذف عامل اکسیژن): همان گونه که بالاتر نیز گفتیم ، برای ایجاد آتش به یک درصد خاصی از اکسیژن نیاز است و اگر اکسیژن محیط از آن مقدار خاص کمتر باشد ، آتش خاموش خواهد شد. برای استفاده از این روش می بایست اکسیژن محیط را کاهش داد به قدری که آتش خاموش شود. این کار را می توان با بهره گیری از گاز های خنثی مانند کربن دی اکسید انجام داد .

3. مهار آتش از طریق از بین بردن مواد قابل اشتعال ( جداسازی) : در آتش سوزی هایی که مواد مایع یا گاز موجب حریق شده اند ، با بستن شیر اصلی این مواد قابل اشتعال از بین می روند و مهار آتش صورت می گیرد. در واقع این مواد یا مواد سرد کننده یا مواد خفه کننده یا مواد رقیق کننده هوا هستند.

قیمت سیستم اطفا حریق ساختمان

قیمت سیستم اطفاء حریق

با توجه به اینکه چه نوع سیستم اطفاء حریقی را انتخاب کنید، قیمت ها متفاوت خواهد بود. هم چنین بین سیستم های اطفاء حریق ثابت یا پرتابل چون تفاوت های زیادی وجود دارد ، تفاوت قیمت نیز وجود دارد. در صورتی که بخواهید  از اطفاء حریق دستی استفاده نمایید ، با توجه به مواد داخل کپسول و وزن مواد تفاوت قیمت خواهیم داشت . در سیستم اطفاء حریق اتومایتک نیز برای مثال اگر اسپرینکلر سقفی باشد یا دیواری تفاوت قیمت داریم .

شرکت پندار ایمن سازان صنعت با ارائه ی اطلاعات کامل در مورد انواع سیستم های اطفاء حریق به شما عزیزان ، سعی دارد به شما کمک کند تا مناسب ترین سیستم اطفاء حریق را با بهترین تجهیزات و امکانات و پایین ترین قیمت به شما عرضه دارد. کافی است با ما تماس بگیرید و از امکان مشاوره ی رایگان نیز بهره مند شوید.