سیستم اعلام حریق آدرس پذیر (Addressable )

تجهیزات سیستم اعلا

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر چیست؟

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر به سیستمی گفته می‌شود که هم وظیفه‌ی اعلام آتش‌سوزی را به عهده دارد و هم اینکه آدرس دقیق محل وقوع  حریق  را نیز برایتان مشخص می‌کند. این سیستم‌ها محل دقیق حریق را با به صدا درآوردن آژیر همان بخش اعلام می‌کنند.

این سیستم‌ها دارای امتیازات و قابلیت‌های بیشتری نسبت به سیستم‌های اعلام حریق متعارف هستند. از جمله این امتیازات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. سرعت بسیار بالایی در تشخیص آتش سوزی دارد.
  2. محل دقیق حریق را شناسایی می کند.
  3. نگهداری این سیستم بسیار ساده  و آسان است و همچنین هزینه ی نگهداری و تعمیر بسیار پایینی دارد.
  4. نحوه‌ی سیم‌کشی این سیستم بسیار ساده و بدون دردسر است. از همین رو در هزینه‌ی نصب آن صرفه‌جویی می‌شود.
  5. از به‌روزترین تکنولوژی‌ها برخوردار است.
  6. توسط استاندارد های روز دنیا کنترل می شود.
  7. درصد خطای این سیستم بسیار کم و ناچیز است به همین خاطر میتواند از وقوع حادثه جلوگیری کند.

از سیستم اعلام حریق آدرس پذیر در مساحت‌های بزرگ مثل مجتمع‌های تجاری،ساختمان‌های بزرگ، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، هتل‌ها و مهمان‌خانه‌ها، دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها، ادارات و مجتمع‌های مسکونی استفاده می‌شود.

سیستم‌های اعلام حریق آدرس پذیر به دو نوع اعلام حریق آدرس پذیر هوشمند و اعلام حریق آدرس پذیر معمولی تقسیم می‌شوند. سیستم اعلام حریق آدرس پذیر هوشمند یا آنالوگ به‌گونه‌ای است که همیشه فعال است و به‌صورت پیوسته محیط و شرایط را می‌سنجد  و همچنین عملکرد این سیستم ها بر پایه‌ی ریزپردازنده‌ها (میکرو کنترلرها) و نرم‌افزار برنامه‌ریزی‌شده است.

شرکت پندار ایمن سازان صنعت نمایندگی فروش انواع سیستم اعلام حریق آدرس پذیر را به عهده دارد، که با کم ترین هزینه و بالاترین کیفیت در خدمت شماست.

برای آشنایی بیشتر با این سیستم و کسب اطلاعات مورد نیاز با ماهمراه باشید.

تجهیزات سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

در سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر از چه تجهیزات و ابزاری استفاده می شود؟ ویژگی هر یک از این تجهیزات چیست و چگونه کار می کنند؟

دتکتور دودی ، دتکتور حراراتی ، آشکار ساز ترکیبی ، آژیر اعلام آتش سوزی ، شستی دستی اعلام حریق ، آژیر فلشر ،استروب لایت ها یا فلشر ها ، کنترل پنل اعلام آتش سوزی ، بیم دتکتور ، ماژول ها یا رابط ها و ایزولاتور ها  از جمله تجهیزاتی هستند که در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر مورد استفاده قرار می گیرند.

این تجهیزات انواع مختلفی دارند و بهتر است که در سیستم خود از تجهیزاتی با بالاترین کیفیت و همچنین بهینه ترین قیمت استفاده کنید. شرکت پندار ایمن سازان صنعت نمایندگی فروش انواع سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر را دارا می باشد که با به صرفه ترین قیمت ، با کیفیت ترین سیستم هارا ارائه می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما در ارتباط باشید و به سایت شرکت مراجعه کنید.

نصب و راه اندازی سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

معمولا پنل سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر را در ورودی های اصلی و یا مسیر هایی که امکان رفت و آمد برای ماموران آتش نشانی را داشته باشد نصب می کنند.

نصب و راه اندازی سیستم های اعلام حریق آسیب پذیر با سیستم های متعارف تفاوت های بسیار زیادی دارد.

برای نصب و راه اندازی این سیستم ها حتما باید به راهنمای آن توجه کرد یا در دوره های آموزشی مربوط به نصب و راه اندازی سیستم های اعلام حریق آسیب پذیر شرکت نمود.

برای نصب این سیستم باید یکسری مهارت ها را کسب کرد از جمله :

  1. آگاهی داشتن از استاندارد های مربوط به نصب آشکارسازها
  2. داشتن مهارت کافی برای آدرس دادن به حسگرها
  3. داشتن مهارت لازم برای نصب و راه اندازی پنل مرکزی
  4. نصب درست آژیر ها و هشدار دهنده ها
  5. آشنایی با تجهیزات مربوط به سیستم اعلام حریق

نصب و راه اندازی سیستم اعلام حریق یک کار کاملا تخصصی است و باید به هنگام نصب و راه اندازی تمامی استاندارد ها نکات مربوطه رعایت شوند تا سیستم به درستی کار کند.

ساختار و نحوه ی عملکرد اعلام حریق آدرس پذیر

در یک سیستم اعلام حریق همه ی تجهیزات مورد نیاز در یک حلقه یا همان لوپ قرار دارند. با هر حلقه میتوانیم تقریبا زمینی به مساحت ده هزار متر مربع را تحت پوشش قرار داد. نحوه ی عملکرد این سیستم به این صورت است که کارشناس مربوطه در هنگام نصب برای  تمامی حس گر ها و المان ها یک آدرس تعریف می کند. انجام این کار باعث می شود وقتی آتش سوزی رخ دهد ، آدرس حسگر مورد نظر به کنترل پنل اعلام شود و کنترل پنل نیز هشدار مربوط به همان قسمت را فعال می کند و به همین ترتیب بخشی که دچار آتش سوزی شده به سرعت شناسایی می شود و اقدامات لازم برای مهار آتش در کوتاه ترین زمان انجام می شود.

آدرس دهی تجهیزات به سه روش مختلف صورت می گیرد:

  1. آدرس دهی دستی
  2. آدرس دهی خودکار
  3. آدرس دهی فیزیکی

از بین سه روش بالا آدرس دهی فیزیکی به دلیل آسان تر بودن نسبت به دو روش دیگر موارد استفاده ی بیشتری دارد.

آموزش استفاده و نگهداری سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

نگهداری از سیستم اعلام حریق دارای اصولی است که اگر نادیده گرفته شود خسارت های جبران ناپذیری به بار می آورد. عملکرد یک سیستم توسط گرد و غبار به خطر می افتد ، از این رو اگر در حال بازسازی تاسیسات خود هستید و بر روی سیستم اعلام حریق  را گرد و غبار گرفته است حتما عملکرد آن دچار نقص خواهد شد.

 به طور کلی بهتر است در سال دو الی سه بار سیستم های اعلام حریق خود را چک کنید تا از نواقص احتمالی آگاه شده و به رفع ایراد آن بپردازید.

سرویس و نگهداری هر کدام از تجهیزات یک سیستم اعلام حریق نیاز به مراقبت جدا و یک برنامه ی مراقبتی خاص دارند که مراقبت های هفتگی و ماهانه و سالانه را در بر می گیرد. البته شرایط نگهداری هر سیستم و بخش های مختلف آن در دفترچه های راهنما و دفترچه های دستور العمل مربوط به شرکت سازنده ی آن آورده شده است که با مطالعه ی آن می توانید به اطلاعات خوبی دست پیدا کنید.

شما می توانید با انجام کارهای زیر به بهبود کیفیت و سلامت سیستم اعلام حریق خود کمک کنید:

  1. هر روز سیستم خود را بررسی کنید تا ببینید درست کار می کند یا خیر و همچنین عیب ها و مشکلات را یادداشت کنید و به موقع به رفع آنها بپردازید.
  2. سعی کنید یک گزارش هفتگی از کاستی ها تهیه کنید و به فرد مناسبی اطلاع دهید تا مشکلات را رفع کند.
  3. صدای زنگ هشدار و آژیر هارا به صورت هفتگی کنترل کنید تا از وصل بودن آنها مطمئن شوید.
  4. سعی کنید هر چهار ماه یکبار اطراف دتکتورها را کنترل کنید تا مانعی نباشد.
  5. هر سه ماه یکبار باتری هارا چک کنید و اگر احتیاج به تعویض بود حتما عوض کنید.
  6. سالی یکبار از اتصلات و کابل ها بازدید کنید و مطمئن شوید که آسیبی ندیده اند.
  7. مطمئن شوید که فردی ماهر و کار درست سیستم شمارا سالانه بررسی می کند.

شرکت پندار ایمن سازان  صنعت با ارائه ی سیستم هایی با کیفیت بسیار بالا و مقرون به صرفه در خدمت رسانی به شما آماده است و نحوه ی استفاده و نگهداری از این سیستم هارا نیز با کادری مجرب به شما آموزش می دهد.

بعد از خرید سیستم اعلام حریق از شرکت پندار ایمن سازان صنعت  نگران بازرسی های سالانه نباشید، زیرا این شرکت با داشتن مهندسین خبره و ماهر در این زمینه آماده ی خدمت رسانی به شماست.

قیمت سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

از آنجایی که برند های مختلفی این سیستم هارا ارائه می دهند، دامنه ی قیمتی مربوط به این سیستم ها گسترده است. بسته به اینکه سیستم اعلام حریق خود را از چه برندی خریداری کنید یا تعداد لوپ های آن چقدر باشد و یا تعداد تجهیزات در هر حلقه چقدر باشد قیمت ها متفاوت خواهند بود.

قیمت سیستم اعلام حریق آدرس پذیر هوشمند از سیستم اعلام حریق آدرس پذیر معمولی بیشتر است و همچنین قیمت یک سیستم اعلام حریق آسیب پذیر حدودا دو برابر قیمت یک سیستم اعلام حریق متعارف است.

شرکت پندار ایمن سازان صنعت نمایندگی فروش انواع سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر را بر عهده دارد و از این رو سیستم های اعلام حریق را با بهترین تجهیزات و بهینه ترین قیمت در اختیار شما قرار می دهد.