اطفاء حریق دستی

اطفاء حریق دستی چیست ؟

اطفاء حریق دستی همان گونه که از نامش نیز پیداست برای فعال شدن و استفاده کردن از آن به نیروی انسانی احتیاج است و بدون نیروی انسانی کاربردی ندارد. کپسول های آتش نشانی مشهور ترین مثال برای اطفاء حریق دستی هستند. با توجه به نوع آتش سوزی و هم چنین نقشه ی محل آتش سوزی مناسب ترین مواد برای مهار آتش انتخاب شده و به کار گرفته می شوند.

اطفاء حریق در لحظات اولیه ی آتش سوزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در جلوگیری از آسیب های مالی و جانی نقش بسزایی را ایفا میکند.

شرکت پندار ایمن سازان صنعت سازنده ی با کیفیت ترین کپسول های آتش نشانی در انواع مختلف با کم ترین هزینه آماده ی خدمت رسانی به هم وطنان خویش است.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

اطفاء حریق دستی
انواع کپسول های آتش نشانی

انواع کپسول های آتش نشانی و کاربردآنها

کپسول های آتش نشانی بر حسب اینکه از چه ترکیبات و موادی ساخته شده اند یا  اینکه در چه نوع و کلاس مهار آتش کاربرد دارند به دسته های زیر طبقه بندی می شوند :

کپسول های آتش نشانی واترمیست :

کوله پشتی واتر میست را اغلب در مسیر های شهری و جاده ای هستند و از ویژگی های این کپسول ها میتوان به فشار پایین ، قابلیت حمل بالا، راندمان بالا وعملکرد بسیار آسان اشاره نمود که مناسب برای حمل ماموران آتش نشانی هستند. این کپسول ها دارای نازل های دو حالته جت و اسپری اند. هر یک لیتر واتر میست معادل با 50 لیتر آب در خاموش کردن آتش است و نکته ی بسیار مهم این است که 90 درصد از آن صرف خاموش کردن آتش می شود و تنها 10 درصد آن تلف می شود. با نازل های ویژه برای واتر میست حتی میتوانیم آتش سوزی های الکتریکی را نیز خاموش کنیم.

کپسول های آتش نشانی بیورسال :

این نوع از کپسول ها برای اطفاء حریق جامدات و مایعاتی که قابل اتش سوزی هستند به کار می رود مانند کاغذ، پارچه ، پلاستیک ، چوب ، روغن ها ، گازوئیل و تینر. نکته ی قابل توجه در مورد این کپسول ها که آنهارا بسیار متمایز کرده است این است که این کپسول ها دوست دار محیط زیست هستند و هیچ گونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی کنند . ویژگی های دیگر این کپسول ها عبارتند از :

  1. خورندگی ندارند
  2. عدم بازگشت شعله
  3. توانایی بسیار بالایی در خاموش کردن آتش های بزرگ و پر حجم و وسیع دارند
  4. هر چهار عامل اتش سوزی که عبارتند از اکسیژن ، حرارت ، سوخت و واکنش های شیمیایی را غیر فعال می کنند.

کپسول های اتش نشانی پودر و گاز :

این کپسول ها معمولا به کپسول های پودری معروف اند که برای خاموش کردن حریق موارد مختلفی از اتش سوزی کاربرد دارند. این کپسول ها به دو گروه کپسول های شیمیایی خشک و کپسول های شیمیایی تر تقسیم می شوند. از کپسول های شیمیایی خشک برای خاموش کردن حریق فلزات کلاس D  استفاده می شود و کپسول های شیمیایی تر برای اطفاء حریق فلزات نوع  A, B ,C  استفاده میشود.

از این کپسول ها در منازل  و ساختمان های مسکونی ، ساختمان های  تجاری و در کارگاه ها و کارخانه ها استفاده می شود. یکی از ویژگی هایی که این کپسول هارا متمایز میکند این است که علاوه بر اینکه می توانیم از آن به جای خاموش کننده هایی که بر پایه آب هستند استفاده کنیم ، می توانیم به اطفاء حریق منابع فلزی قابل سوختن ، مایعات قابل اشتعال ، گاز های قابل سوختن و همچنین تجهیزات الکتریکی و برق نیز بپردازیم. در این روش مطابق با مقدار آتش سوزی ، مقدار پودر مورد استفاده تعیین می گردد زیرا نحوه ی عملکرد این کپسول ها بر اساس خفه کردن سطح آتش سوزی با استفاده از پودر است.

 

کپسول های آتش نشانی کف و گاز :

این کپسول ها برای خاموش کردن آتش ایجاد شده توسط مایعات قابل اشتعال به کار می روند به این صورت که نمی گذارند اکسیژن به سطح مایع در حال سوختن برسد و به این ترتیب موجب خاموش شدن آتش می شوند. توجه داشته باشید که کف باید به طور کامل روی مایع در حال سوختن را بگیرد تا باعث جلوگیری از اتش سوزی و همچنین خاموش کردن آن بشود.

 

کپسول های آتش نشانی مبتنی بر CO2 :

این کپسول ها معمولا برای خاموش کردن مایعات  قابل اشتعال مخصوصا روغن ها و لوازم الکتریکی مورد استفاده قرار میگیرد. در این روش  خاموش کردن آتش سوزی به صورت خفه کردن آتش توسط گاز CO2  صورت میگیرد و این گاز به صورت کامل و پوشیده سطح آتش سوزی را فرا می گیرد و آتش را خاموش میکند. بدیهی است که حجم گاز CO2  بر اساس حجم آتش تعیین می گردد و هر چه آتش سوزی بزرگ تر باشد و سطح بیشتری را فرا گیرد میزان گاز CO2  مورد نیاز نیز بیشتر خواهد بود.

 

کپسول آتش نشانی FM200 :

  از لحاظ تاریخی در گذشته از گاز هالون 1301  برای خاموش کردن حریق و همچنین محافظت از تجهیزات استفاده میشد ، اما به دلیل زیان بار بودن هالون ها برای محیط زیست ، گاز FM200  جایگزین آنها در صنعت شد . FM200  یک گاز بی رنگ است که تحت فشار داخل سیلندر مخصوص به خود قرار میگیرد. این گاز نسبت به هالون ها درصد سمی بودن بسیار پایینی دارد که توسط نیتروژن و با فشار 24 بار در درون سیلندر های مخصوص قرار می گیرد و در زمان خروج با سرعت بالا از سیلندر خارج شده و در محیط پخش می شود. گاز FM 200  از عناصر هیدروژن ، کربن و فلوئور تشکیل شده است. این کپسول های آتش نشانی را می توانید با خیال آسوده در مکان هایی افراد حضور دارند استفاده نمایید. از مزایای این کپسول ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بدون خطر برای سکونت انسان
  • هیچ آسیبی به لایه ی ازن وارد نمی کنند
  • سرعت بسیار بالا در خاموش کردن آتش ( کمتر از 10 ثانیه)
  • دارای گاز فشرده شده بی رنگ ، بی بو و مایع
  • ذخیره به صورت مایع
  • از نوع الکتریکی غیر رسانا می باشد
  • برای ذخیره به حداقل سیلندر نیاز دارد

 

 کپسول آتش نشانی FE 36 :  

در گذشته از کپسول های آتش نشانی هالوژن استفاده می شد که دارای یک عامل اطفاء با نام هالوژن بود که حاوی یک گاز به صورت مایع و فشرده شده بود که جلوی گسترش آتش را می گرفت و آن را خاموش می کرد. دلیل اینکه کپسول های  هالوژن کنار گذاشته شدند این بود که باعث تخریب لایه ی اوزون می شد و در نتیجه گرمایش جهان را افزایش می داد و در نهایت نیز تولید این کپسول ها ممنوع اعلام شد و جایگزین آن کپسول های FE 36  شدند که دارای مزایای بسیار زیادی نسبت به هالوژن ها هستند. مهم ترین مزیت این کپسول های جدید این است که هیچ آسیبی به لایه ی اوزون وارد نمی کنند .

کپسول FE 36  سمی نیست و پس از انتشار هیچ ردی از خود باقی نمی گذارد . غیر رسانا است و به همین دلیل موجب هیچ شک الکتریکی در وسایل برقی و الکتریکی نمی شود و همچنین می توان از آنها در جاهای شلوغ نیز استفاده کرد.

این کپسول ها در اتاق های کامپیوتر ، اتاق های کنترل ، مناطق ذخیره سازی داده و اسناد ، موزه ها ، تولید الکترونیک ، گالری های هنری ،آزمایشگاه ها و هواپیماها کاربرد دارند.

انواع کپسول های اتش نشانی از نظر حجم

کپسول های آتش نشانی از نظر حجم و نوع مواد قابل اشتعال به دو گروه تقسیم می شوند. گروه اول کپسول های آتش نشانی معمولا وزنشان بین 12 تا 14 کیلوگرم است و به صورت دستی طراحی می شوند . گروه دوم که دارای وزن سنگین تری اند ، به صورت چرخدار طراحی می شوند. هر چه وزن کپسول بیشتر باشد ، مساحتی را که میتواند اطفاء حریق کند نیز بزرگتر است.

طبق استاندارد های جهانی ، کپسول هایی که وزن آنها کمتر از 18 کیلوگرم است را در ارتفاع 1 متر نصب می کنند و  کپسول هایی که وزنشان بیش از 18 کیلوگرم است را در ارتفاع 1.5 متر نصب می کنند.

خرید کپسول آتشنشانی

در خرید کپسول اتش نشانی به چه نکاتی باید توجه کنیم ؟

یک سری ویژگی ها و پارامتر هارا باید به هنگام خرید کپسول های آتش نشانی در نظر گرفت که عبارتند از :

  1. نوع خاموش کننده : ابتدا باید نوع خاموش کننده را بر اساس ویژگی های محل و نوع مواد و سازگاری نوع مواد خاموش کننده با آتش سوزی در نظر گرفت. جهت خاموش کردن انواع آتش نیاز به کپسول خاصی است که از خاموش کننده ی خاصی استفاده می کند
  2. ظرفیت و تعداد خاموش کننده : ابتدا باید ظرفیت محل مورد نظر را بدانیم تا طبق آن کپسول با ظرفیت و تعداد مورد نظر را خریداری کنیم . برای مثال اگر کپسولی بگیریم که ظرفیت آن کمتر از حدی باشد که برای اطفاء حریق محل مورد نظر مناسب باشد ، در این صورت اطفاء حریق به طور کامل انجام نمی گیرد و هیچ فایده ای نیز ندارد. یا بر عکس اگر ظرفیت کپسول بیش از حد استاندارد برای محیط مربوطه باشد ، موجب پرداخت هزینه ی بیشتر به هنگام خرید و شارژ آن می شوید و هم اینکه فضای بیشتری را نیز اشغال می کند.
  3. زمان تخلیه و طول پرتاب مواد : زمان تخلیه ی محتوای کپسول نیز از مواردی است که باید به آن توجه کرد که معمولا چیزی بین 8 تا 60 ثانیه متغیر است . طول پرتاب مواد نیز بین 2 تا 7 متر است
قیمت کپسول آتش نشانی

خرید کپسول های اتش نشانی از پندار ایمن

تا الان با انواع کپسول های آتش نشانی و مواد مورد استفاده در هر یک و هم چنین کاربرد های آنها آشنا شدیم . موضوع مهم این است که شرایط را چگونه بسنجیم و کپسول آتش نشانی مناسب را انتخاب کنیم؟ این کار نیازمند تخصص خاصی است. شرکت پندار ایمن سازان صنعت با داشتن کادری مجهز و متخصص محیط مورد نظر شمارا از هر جهت بررسی می کند و مطابق با آن به شما پیشنهاد می دهد که چه کپسولی برایتان مناسب است. کافی است با ما تماس بگیرید یا به سایت ما مراجعه نمایید تا از همه نظر راهنمایی شوید. ما در این زمینه به صورت کامل به شما مشاوره ی تخصصی رایگان می دهیم.

شاید برایتان جالب باشد که تمامی کپسول های ارائه شده توسط شرکت پندار ایمن سازان صنعت از همه نظر تایید شده اند و مطابق با استاندارد های روز دنیا ساخته شده اند. هم چنین تمام اجزای کپسول ها سفارشی زده شده اند و فقط مختص این شرکت می باشند.

شرکت پندار ایمن سازان صنعت به شما این تضمین را می دهد تا با پرداخت مناسب ترین و مقرون به صرفه ترین هزینه ، با کیفیت ترین کپسول را دریافت کنید. کافی است با ما همراه باشید.