آموزش

آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی

آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی

 

همانطور که می‌دانید، حریق یکی از خطرات اصلی محیط های کاری و محیط های زندگی است. استفاده صحیح از کپسول‌های آتش  ‌نشانی می‌تواند زندگی‌ ها را نجات دهد و خسارات زیادی را حاصل از حریق، کاهش دهد. در این مطلب، ما قصد داریم به شما نشان دهیم چگونه از کپسول‌های آتش ‌نشانی به درستی استفاده کنید تا در شرایط اضطراری، بتوانید به نحو ایمن و موثر حادثه‌های حریق را مدیریت کنید و از خسارات ناشی از حریق جلوگیری کنید و جان خود و دیگران را نجات دهید.

یکی از اصلی ترین مواردی که هر فرد می بایست آموزش ببیند تا در هنگام حریق بتواند در حد امکان و توان خود به اطفاء حریق بپردازد، نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی می باشد که در این مطلب قصد داریم تا حد ممکن به شما آموزش دهیم که چگونه بتوانید از کپسول آتش نشانی استفاده کنید. حفظ خونسردی و عکس العمل سریع در مواجعه با حریق از اصلی ترین مسائل است. سپس بررسی نوع آتش و موادی که منجر به حریق شده است شناسایی می شود و متناسب با آن از کپسول مناسب استفاده نمود.

 

در زمان آتش سوزی چه کپسولی برای ما مناسب است؟

  • مواد خشک : برای اطفا مواد خشک در آتش سوزی مانند چوب و کاغذ و … می بایست از خاموش کننده هایی که بر پایه آبی هستند مانند کپسول آب و گاز استفاده شود.
  • تجهیزات کامپیوتری : در این سری آتش سوزی ها نباید از خاموش کننده های رسانا استفاده کرد و بهترین نوع برای تجهیزات برقی و کامپیوتری کپسول آتش نشانی co2 است.
  • مایعات : در آتش سوزی مایعات مانند رنگ و تینر و … برای خاموش کردن آتش باید از روش خفه کردن که یکی از روش های اطفاء حریق آتش است، صورت گیرد. بهترین نوع برای این کپسول ها ، کپسول های فوم هستند که می توان اکسیژن را از مثلث آتش حذف کرد.

در زمان آتش‌سوزی، کپسول‌های آتش ‌نشانی معمولاً براساس نوع آتش ‌سوزی و جایگاه آن انتخاب می‌شوند.

برخی از کپسول‌ها برای آتش‌سوزی‌های کلاس A (مانند چوب و کاغذ) مناسب است، در حالی که دیگران برای آتش‌ سوزی‌های کلاس B (مانند مواد گازی) یا کلاس C (مانند مواد الکتریکی) مناسب هستند. برای اطمینان از انتخاب صحیح، آموزش و آشنایی با نوع کپسول‌های آتش ‌نشانی و نوع آتش ‌سوزی مورد نظر ضروری است. همچنین، در صورت امکان، می‌توانید با مقامات محلی یا اعضای تیم آتش ‌نشانی در محل کار یا زندگی خود مشورت کنید تا کپسول مناسب را برای شرایط خاص خود انتخاب کنید.

علاوه بر این، آموزش‌های مربوط به استفاده صحیح از کپسول‌های آتش‌ نشانی نیز بسیار حیاتی است. مدرسها و افراد آموزش ‌دیده در زمینه آتش ‌نشانی پندارایمن معمولاً می‌توانند نکات اساسی را در مورد نوع کپسول‌ها و استفاده صحیح آن‌ها به شما آموزش دهند. همچنین، آموزش‌های عمومی مرتبط با چگونگی اطفای حریق و ایمنی شخصی نیز می‌تواند به شما کمک کند تا در مواقع اضطراری تصمیم‌های صحیح بگیرید.

 

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

 

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

در ابتدا باید نوع آتش را تشخیص دهید و متناسب با نوع آتش سوزی کپسول اطفا حریق را انتخاب کنید. پس از تشخیص نوع آتش و انتخاب کپسول مناسب باید از شارژ کپسول آتش نشانی اطمینان حاصل کنید. سپس مراحل زیر را طی کنید :

  1. ابتدا ضامن کپسول آتش نشانی را بکشید.
  2. سپس در فاصله ی مناسبی از آتش قرار گیرید و سر نازل را به طرف آتش بگیرید. (به نحوی که پشت شما به سمت باد باشد تا حرارت آتش به سمت شما نیاید)
  3. اهرم کپسول آتش نشانی را فشار دهید و به صورت جارو کردن مواد را به سمت آتش بپاشید. فاصله شما تا آتش نباید آنقدر کم باشد که دچار سوختگی شوید و نه آنقدر زیاد باشد تا کپسول کارآیی مفید را نداشته باشد.
  4. در این زمان که آتش فرو کش کرد ، می توانید کم کم به سمت آتش بروید.

 

نکات مهم استفاده از کپسول آتش نشانی

در آموزش نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی، توجه به نکات ریز اما مهم، مورد تأکید قرار گرفته‌اند که می‌تواند در سرعت و میزان خاموش‌ سازی شعله نقش حائز اهمیتی داشته باشد.

در آموزش یادگیری طریقه استفاده از کپسول آتش نشانی، باید ابتدا سلامتی خود را هدف قرار دهید.

ایجاد فاصله مناسب بین خود و شعله آتش، از اصلی‌ترین اقدامات در اطفا حریق میباشد.

گام بعدی دز خاموش سازی آتش، این است که باید جهت شعله را تشخیص داد و در خلاف جهت آن قرار گرفت تا شعله با اوج گرفتن، به سمت فرد اعمال نشود.

همجنس درنظرگرفتن راه خروج از آتش در محیط‌های سرپوشیده و روباز، اهمیت زیادی دارد. حتماً منطقه‌های خروجی را تحت‌نظر بگیرید تا در صورت گسترش آتش، بتوانید جان خود را نجات دهید.

در صورت در دسترس داشتن یک نوع کپسول آتش نشانی، باید محل قرارگیری خود را در برابر شعله‌های آتش تعیین کنید. در روش استفاده از کپسول آتش‌نشانی، باید توجه ویژه‌ای به جهت باد صورت بگیرد. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که مکان دارای سرپوش نباشد و جریان باد در محیط وجود داشته باشد. در این صورت باید پشت فرد دارای کپسول، در جهت باد باشد. در این صورت مواد خروجی از کپسول هم جهت با باد به سمت آتش اعمال می‌شود و تأثیر بسزایی در سرعت خاموش‌سازی آن خواهد داشت.

از شارژ کپسول آتش نشانی خود مطمئن باشید و سپس از آن استفاده کنید.

حجم محتویات مخزن این محصولات، در روش کار با کپسول آتش نشانی، اهمیت زیادی دارد. عموماً برای مکان مسکونی و یا خودروها، از حجم کم کپسول استفاده می‌شود که طریقه استفاده از کپسول آتش نشانی موردنظر، بسیار ساده می‌باشد. بدین صورت که می‌توان مخزن را در دست گرفت و به سمت مختلف حرکت کرد تا خاموش‌سازی آتش انجام گردد. اما حجم‌های بالای کپسول، امکان تحرک با کپسول را برای تمامی افراد، ایجاد نمی‌کند.

توجه داشته باشید که در صورت مشاهده شعله‌های آتش در مناطق سرپوشیده و روباز حتماً به‌صورت سریع، منبع آتش و مواد شعله‌ور شده را چک کنید. این کار برای استفاده از نوع کپسول مناسب با آن، اهمیت بسیاری دارد. خونسردی خود را حفظ کرده و با تطبیق نوع کلاس کپسول و منبع آتش، اقدام به استفاده از آن نمایید.

درصورتی‌که شاهد گسترش شعله‌های آتش بودید، حتماً محل آتش سوزی را ترک کنید و از اطلاع دهی افراد به مراکز آتش نشانی، مطلع شوید. تلاش برای خاموش‌سازی شعله‌های آتش در وسعت زیاد با کپسول موردنظر، عقلانی نبوده و می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری را برای سلامتی فرد نیز به دنبال داشته باشد.

در هنگام کار با کپسول موردنظر، انگشتان دست خود را از لبه شلنگ به سمت عقب متمایل کنید. این کار برای کپسول‌های گازی که دارای محتویاتی با دمای پایین و سرد می‌باشند، لازم است تا سردی انگشتان مانع از رهاکردن شلنگ کپسول نشده و انجام مراحل اطفای حریق با محصول به‌درستی انجام بگیرد.

در آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی برای کودکان و نوجوانان، حتماً قسمت شیلنگ خروجی کپسول را رها نکنید که ممکن است در اثر فشار از دست کودک رها گردد و صدمات متعددی را به وجود بیاورد.

 

آموزش ایمنی و آتش نشانی در پندار ایمن

 

آموزش ایمنی و آتش نشانی در پندار ایمن

برای راهنمایی بهتر شما در موضوع این که برای دیدن دوره های اموزشی ایمنی و آتش نشانی به چه شرکتی مراجعه کنیم ، شرکت ما اماده ارائه این خدمت به شماست. شرکت ما دارای 30 سال سابقه ی درخشان در زمینه ایمنی حریق و شارژ کپسول های اتش نشانی و برگزاری دوره های اموزشی بسیارعالی و اماده ی ارائه ی خدمات به بهترین نحو ممکن به شماست.

مجموعه ما از سال 70 با نام ایمن عارفی شروع به فعالیت در صنعت ایمنی حریق نموده و در آن سالها متمرکز بر ساخت سیلندر کپسول های ۵۰ کیلوگرم بود. به مرور زمان، فعالیت خود در زمینه تست و شارژ اطفاء کننده های حریق را گسترش داده و اینک با استفاده از دستگاه های قدرتمند مکش و تزریق مواد و نیروهای متخصص و با تجربه و کارشناسان ایمنی و HSE، گامی ارزشمند در جهت ارائه خدمات و برقراری دوره های آموزشی بسیار کامل و دقیق برای شما عزیزان برداشته است.

مجموعه ایمن عارفی از سال 1400 با نام شرکت پندار ایمن سازان صنعت، فعالیت خود را در سایر زمینه های حریق وسعت داده و اینک با کوله باری از علم و تجربه درخدمت صنعت کشور است.

برای مطلع شدن از زمان برقراری کلاس ها و خدمات دیگر مشاورین فعال ما اماده ی ارائه ی خدمات به شما هستند.

برای اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید:

021-46820808              ادرس ما: شهر قدس، خیابان گلبرگ جنوبی، نبش کوچه‌ی آتش‌نشانی، پلاک ۱، طبقه۱، واحد ۲

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *