آموزش

20 طرح اعلام حریق در ساختمان های مختلف

اعلام حریق در ساختمان های مختلف

بررسی چند طرح اعلام حریق در ساختمان های مختلف

در بررسی نقشه های پیوست ساختمان های مسکونی برای اعلام حریق با سیستم اعلام حریق متعارف و قسمتی از هتل و مجتمع مسکونی با سیستم اعلام حریق آدرس پذیر  و سیستم اعلام حریق هوشمند ارائه شده است. در ابتدا اول با سیستم های اعلام حریق آشنا شویم:

 

سیستم اعلام حریق ساختمان چیست؟

همه‌ی ما مقداری  از تجهیزات آتش‌نشانی مانند شستی‌های قرمز رنگ اعلام حریق یا کپسول‌های آتش‌نشانی را در ساختمان‌های مختلف دیده‌ایم و متوج آن شده اییم. این تجهیزات بخشی از سیستم‌های اعلام حریق هستند که ما میبینیم و برای مواقعی کاربرد دارند که یک حادثه‌ی خطرناک مانند آتش‌سوزی در ساختمان رخ بدهد. برخی از این تجهیزات اعلام حریق از جمله دتکتورها، قادر هستند علائم وقوع حریق را شناسایی کرده و آژیر خطر را به صدا درآورند. به این ترتیب افراد می‌توانند هرچه سریع‌تر نسبت به حریق و اطفای آن واکنش نشان دهند و یا نسبت به تخلیه‌ی ساختمان سریعا اقدام کنند.

زمانی‌که سیستم اعلام حریق متوجه بروز حادثه آتش‌سوزی در ساختمان می‌شود به وسیله ی دود و … ، آژیرهای آن بلافاصله به صدا درمی‌آیند و می‌توانند ساکنان ساختمان را از وجود آتش در ساختمان مطلع کنند. از سوی دیگر، طراحی برخی از سیستم‌های اعلام حریق به گونه‌ای است که آن‌ها به محض بروز حادثه‌ی آتش‌سوزی می‌توانند به مرکز حوادث آتش سوزی اطلاع دهند و در همان زمان گروه آتش‌نشانی را به محل حادثه آتش‌سوزی اعزام کنند.

 

سیستمa2

A2: در این طرح اشکال اول طرح قبل رفع گردیده است.

 

سیستم a3

A3: این قسمت نقشه طبقه همکف یک آپارتمان با لابی و یک واحد مسکونی میباشد. در این طرح وجود یک شستی اعلام در لابی که بر روی زون خود واحد نصب گردد لازم می باشد.

 

سیستمb1 b2

B1: در این سری نقشه ها، طرح های طبقات مختلف به تصویر در آمده است، در هر طبقه یک واحد و هر واحد یک زون میباشد. دز این حالت نیاز به استفاده از LED ها نمیباشد. میدانید که در صورت استفاده از LED علاوه بر سیم کشی اضافه نیاز به استفاده از مدل خاص دتکتور میباشد. B2 : در این طرح یک زون جهت اتاق ماشین آسانسور و خر پشته در نظر گرفته شده است. برطبق استاندارد نیاز به دتکتور دودی در سقف شفت آسانسور در همین زون می باشد.

 

 

سیستمb3 b4

B3: این طرح نیز یک واحد را نشان میدهد. چون نیاز به LED نمیباشد، ترتیب دتکتور ها مهم نیست. B4 : این قسمت، طبقه همکف با دو پارکینگ می باشد. وجود چراغ دوره گرد و آژیر خارج از ساختمان که از زون آلارم مشترک گرفته شده است قابل تامل است.

 

سیستمc1

C1: یک واحد مسکونی با یک زون اعلام و کشف حریق

 

سیستمc2

C2:پارکینگ این ساختمان با دتکتور حرارتی افزایشی.

 

سیستمc3

C3 : خرپشته و آسانسور بر روی یک زون.

 

سیستمd1 d2

D1: پانل متعارف 12 زون که از 8 زون آن استفاده شده است. D2: پانل متعارف 8 زون.

 

سیستم D3D4

D3: علائم قراردادی سیستم متعارف. D4: زون خر پشته و آسانسور یک مجتمع مسکونی با 4 آسانسور و 2 راه پله

 

سیستم d5 d6

D5: پانل هوشمند 4 لوپ. D6: نمای مدار هوشمند یک لوپ.

 

سیستمd7

D7: علائم قراردادی سیستم هوشمند.

 

سیستمe1

E1 : مدار نمونه یک طبقه هتل با سیستم هوشمند با تمامی اجزای هوشمند قابل آدرس دهی . در ابتدای مدار یک جدا کننده و در بین مدار یک رله واسطه جهت فرمان به اب افشان دیده میشود.

 

سیستمe2 e3

E2: قسمتی از مدار پارکینگ یک مجتمع مسکونی با سیستم آدرس پذیر و با آژیرهای متعارف که از یک رله فرمان میگیرد. در این نقشه طریقه آدرس دهی اجزا دیده میشود. E3: پرکینگ با انبارها و سیستم اعلام هوشمند. در این طرح جهت کشف سریعتر حریق میتوان به دتکتورهای داخل انباری ها ال ای دی متصل نمود. علت استفاده یک در میان دتکتور دودی در انباری ها استفاده از پنجره توری دار در بین انباری ها میباشد.

 

سیستمe4 e5

E4: قسمتی از سیستم آدرس پذیر در یک طبقه که آژیرهای هر طاق آدرس پذیر و آژیر متعارف در راهروها و اطاق نگهبانی است. E5 : قسمتی از سیستم آدرس پذیر در پارکینگ با چراغ دوره گرد داخلی جهت اطلاع رسانی در هنگام سروصدا.

 

پندار ایمن

شرکت پندار ایمن نمایندگی فروش انواع سیستم های اعلام حریق هوشمند و توانایی طراحی نقشه ی سیستم اعلام حریق را از ابتدا تا انتهای کار برای پروژه ی ساختمان شما را بر عهده دارد و از این رو سیستم های اعلام حریق را با بهترین تجهیزات و بهینه ترین قیمت در اختیار شما قرار می دهد.

ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *