آموزش

نگهداری و تعمیرات سیستم های اعلام حریق

نگهداری و تعمیرات سیستم های اعلام حریق

نگهداری و تعمیرات سیستم های اعلام حریق

تجهیزات اعلام حریق از جمله حساس ترین دستگاه های اندازه گیری و عملیاتی می باشند و بر خلاف تکنولوژی روز که ارائه وسائل بدون نیاز به نگهداری و تعمیرات سیستم های اعلام حریق را روز افزون نموده است، تجهیزات اعلام حریق بسیار نسبت به این مورد حساس می باشند.

همچنین با توجه به وظیفه حساس و سنگین نگهداری و تعمیرات سیستم های اعلام حریق و عدم ریسک پذیری آنان، عقل حکم بر حساسیت نسبت به عملکرد صحیح و به موقع آنها دارد. در سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر و سیستم اعلام حریق هوشمند، نوع ساختمان داخلی تجهیزات، کمک به امر نگهداری می نماید.

در این نوع، آلارم های مربوط به کثیفی دتکتور ها (به تفکیک)، عدم عملکرد شستی، آژیر و مدول های واسطه به موقع انجام می پذیرد و در روند پیگیری عدم عملکرد صحیح دتکتور ها، همکاری دو جانبه دتکتور و پانل باعث بر پایش دائمی وضعیت هر دتکتور کرده و در هر لحظه تمامی حالات، قابل مشاهده و ثبت می باشد.

اما در سیستم های اعلام حریق متعارف وضعیت هر زون تا حد خارج شدن یک دتکتور از مدار، پارگی خط ارتباطی و اتصال کوتاه خط قابل رویت می باشد و کثیفی دتکتور یاعدم عملکرد صحیح  آن فقط با تست دوره ای یا آلارم های ارسال شده بر روی پانل معلوم میگردد.

اما در پانل های هر سه سیستم، وضعیت عملکرد یا اشکالات موجود قابل رویت و قابل رفع تا حدودی میباشد. موارد گفته شده در سیستم های هوشمند و آدرس پذیر یکی از مزایای این نوع سیستم بوده و درانتخاب نوع بسیار موثر میباشد.

 

نگهداری و تعمیرات سیستم های اعلام حریق

نگهداری و تعمیرات اجزا مدار

مطالب ارائه شده زیر برگرفته از دو استاندارد معتبر دنیا یعنی NTPA72 و BS 5839,Part1  می باشد. با توجه به حساسیت نگهداری و تعمیرات سیستم های اعلام حریق، تمامی فالت ها و آلارم های ناخواسته هر سیستم با توجه به نوع آلارم و زمان آن بایستی ثبت گردد تا در هنگام سرویس تجهیزات بتوان مورد اشکال را پیدا نمود و رفع کرد.

البته تمامی پانلهای اعلام دارای حافظه ثبت خطاها میباشند ولی به علت این که امکان پاک نمودن این حافظه توسط افراد نا آشنا و یا قطع باطری های پشتیبان و برق تغدیه وجود دارد، بهترین گزینه ثبت موارد می باشد.

 

خطا یا آلارم

اصولا هر نوع اعلام حریق ( به صدا در امدن آژیر حریق) بدون وجود حریق واقعی را خطا یا آلارم میگویند. البته این مورد به اشتباه آلارم کاذب fault alarms اسم گذاری شده است. در اصل خطاها بر دو نوع میباشد. اول آلارم های ناخواسته، در این نوع آلارم ها عاملی غیر از حریق باعث بر فعال شدن سیستم گردیده است .

عواملی چون دود سیگار، حرارت بخاری، دود ماشین و سرایت آن به دتکتور های دود خود باعث بر این امر می گردند. در این حالت عامل فعال شدن آژیر وجود داشته است اما این عامل حریق نبوده است.

در حالت دوم آلارم بر اثر اشتباه دتکتور یا mcp یا خود پانل وجود آمده است این حالت را آلارم کاذی می گویند. عوامل همچون سوختن دتکتور، جریان باد، جریان های گذار در مدار کشف حریق بر اثر شوک یا وجود عوامل گذرا و … باعث آلارم کاذب می گردند(جریان های گذرا بر اثر خاموش و روشن شدن تجهیزات هارمونیک زا ( لامپ فلورسنت، هالوژنه، خورشیدی))اثر موبایل، ups و … خود باعث بر این امر میگردند.

توجه: درروند سرویس و نگهداری از افراد متخصص و نمایندگی های مجاز استفاده شود.

 

روند نگهداری و تعمیرات

بازدید های هفتگی:  در این بازدید ها از پانل اصلی اعلام حریق FACP  بازدید شده و از صحت عملکرد نمایشگر، باطری و تغذیه اطمینان حاصل نمایید. در این بازدید درصدی از شستی ها به صورت رندم تست کردند. چک شستی ها به صورتی باشد که در یک بازه ی 6 ماهه تمامی انها چک گردند.

همچنین دفتر ثبت آلارم های بررسی شده و در صورت فعال شدن سیستم در گذشته، علت بررسی و مورد اشکال پیدا و رفع عیب گردد.

در مرحله آخر، تمامی عملیات و شماره تجهیزات سرویس شده ثبت گردند. نوع بازدید هفتگی با توجه به حساسیت محل، نوع تردد افراد موجود، تمیز بودن محل میتواند از یک تا 4 هفته یکبار انجام پذیرد.

 

نگهداری و تعمیرات سیستم های اعلام حریق

 

بازدید ها و فعالیت های شش ماهه: در این دوره تمامی اتصالات، کابل ها، سیم ها چک گردیده و صحت عملکرد آنها تائید می گردد. آژیر ها چک شده و از صحت سلامت آنها اطمینان حاصل می گردد. دتکتور هایی که در نواحی آلوده و اثر باد قرار دارند تمیزکاری شده و عملکرد آنها چک گردد.

تمامی شستی ها چک شده و برچسب تایید روی انها نصب گردد. آژیر خارج از ساختمان، فلاشر و تمامی اجزا آلارم تست گردند. همچنین میتوان قسمتی از دتکتور های متصل به هر زون را در این دوره تمیز کاری نمود.

 

تست های سالیانه

تمامی دتکتور های متصل به مدار هرپانل در یک دوره حداکثر سه ساله می باید تمیزکاری و تست عملکرد گردند. این سرویس می تواند تقسیم شده و در عملیات 6 ماهه، یک ساله یا یک سرویس سه ساله انجام پذیرد.

نحوه کار به صورتی است که در طول دوره سه ساله تمامی تجهیزات ( دتکتور – شستی – آژیر – فلاشر- مدولهای واسطه و جداکننده ها) کاملا چک گردند. در صورتیکه محل نصب تمامی یا قسمتی از دتکتورها آلووده باشد این دوره کاهش می یابد. اما حق افزایش زمان سرویس وجود ندارد.

LED ( نشان دهنده های خارجی ) نیز در دوره های سالیانه چک میگردند. همچنین مدارات داخلی، بوردها و باطری پشتیبان برنامه در طول دوره سالیانه طبق دستور العمل سازنده تمیزکاری و چک می گردند و در صورت نیاز باطری پشتیبان ( نیکل کادمیم یا لیتیم ) تعویض گردد.

 

نگهداری و تعمیرات سیستم های اعلام حریق

تست حساسیت

تست حساسیت دتکتور ها به نحوی است که دتکتور های حرارتی غیر قابل reset توسط تستر مربوطه و دتکتور های دما ثابت و متناسب با افزایش دما توسط حرارت کنترل شده و یا تستر چک حساسیت ( عملکرد دمایی ) می گردند. همچنین در دتکتور های دودی، توسط دستگاه ( تستر مربوطه ) حساسیت ثبت شده در پشت دتکتور یا منوال آن ( درصد حساسیت 3% یا 4% یا 5% ) ثبت میگردد.

در تست حساسیت ابتدا به ساکن در هنگام نصب تجهیزات و سپس یکسال پس از نصب و پس از آن هر 4 سال یکبار این عملیات انجام و بر روی دتکتور برچسب تایید و تاریخ نصب میگردد. همچنین باطری اصلی سیلداسید در طول دوره در اکثر 4 سال تعویض می گردد.

حداکثر زمان استفاده از هر دتکتوری بین 8 تا 10 سال می باشد. پس از انقضاء این زمان دتکتور مربوطه حتی اگر سالم باشد بایستی تعویض گردند. در طول هر سرویس، سرویسکار بایستی برچسب تایید و تاریخ و مهر بر روی آن نصب و در دفتر مخصوص محلی ثبت عملیات نماید. شماره های تماس سرویسکار در محل FACP نصب گردد و امکان حضور سریع سرویسکار مهیا باشد.

توجه: در هنگام انجام سرویس ها و احتمال به صدا در آوردن آژیر خطر، تمامی افراد مستقر در ساختمان از قبل اطلاع یافته و امکان هر گونه خطر پیش بینی گردد.

با توجه به امکانات سیستم های هوشمند ، در صورتیکه اعلام کثیفی دتکتور یا معیوب بودن تجهیزی قبل از رسیدن موعد سرویس اعلام شد، سرویسکار از طریق مسئول ساختمان سریعا به محل مراجعه و رفع اشکال نماید. تاریخ سرویس قبلی و بعدی با خط درشت بر روی پانل نصب گردد.

تمامی عملیات سرویسکار بر روی پانل های اصلی، تکرار کننده ها و تلفن کننده خودکار، علاوه بر موارد فوق، طبق توصیه سازنده انجام پذیرد و موارد seft test ، چک باطری، چک برنامه ، چک وایرینگ ها پس از انجام در دفتر محلی ثبت گردد. همچنین نام سرویسکار، نام شرکت، ساعت مراجعه نیز منظور گردد. بهترین گزینه در سرویس تجهیزات تهیه جدول و تیک زدن هر مورد میباشد.

شرکت پندار ایمن

ما در شرکت پندار ایمن خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات سیستم های اعلام حریق را ارائه میدهیم. مشاورین متخصص ما در خدمت شما هستند تا با ارائه خدمات سرویس و نگهداری سیستم های اعلام حریق عملکرد آن را تضمین کنیم.

تلفن پاسخگویی به سوالات شما: 46820808-021

ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *