آموزش

سیستم اطفای حریق خشک

سیستم اطفا حریق خشک

سیستم اطفا حریق خشک

سیستم اطفا حریق وظیفه مهار و خاموش کردن آتش را بعهده دارد. نوع مواد خاموش کننده با توجه به تیپ و جنس آتش انتخاب میشود و چه بسا انتخاب اشتباه نه تنها باعث اطفا حریق نشود بلکه باعث تشدید و توسعه حریق گردد.

جهت خاموش نمودن یک حریق باید یک قسمت از مثلث حریق را از معادله احتراق خارج نمود. چنانچه میدانیم مثلث حریق از اکسیژن و گرما یا شعله و مواد آتش گیر تشکیل شده است و معمولا مواد خاموش کننده ها مثل عایق و سدی جلو رسیدن هوا و در نتیجه اکسیژن را به حریق میگیرد و نهایتا عدم اکسیژن باعث خاموش و یا مهار آتش میشود.

راه حل دوم از بین بردن گرما بوده و باید محیط را سرد یا مرطوب کرد که در بعضی از انواع آتش سوزی ها از طریق از بین بردن گرما مثل ریختن آب موفق به مهار و اطفا حریق میشوند.

 

سیستم اطفای حریق دستی خشک یکی از پرکاربرد ترین کپسول های آتش نشانی در منازل هستند. این کپسول ها قابلیت این را دارند که هر سه نوع آتش سوزی را که در آشپزخانه یا کارگاه ممکن است رخ دهد را خاموش کنند. به عنوان مثال: مواد جامد قابل احتراق مانند چوب یا کاغذ ، مایعات قابل احتراق مانند بنزین یا گریس و آتش سوزی الکتریکی.

ایده اطفا حریق با کپسول خشک این است که سوخت را با یک جامد بی اثر ( شبیه به خاک یا ماسه ) خاموش کنید. یک سیستم اطفا حریق خشک لایه نازکی از پودر سدیم بی کربنات ( NaHCO3 ) ، بی کربنات پتاسیم ( KHCO3 ) و یا مونوامونیوم فسفات ((NH4)H2PO4) را اسپری می کند. این مواد جامد سوخت را پوشانده و آتش را خاموش می کنند.

سیستم اطفا حریق خشک با نام های DCP ، BE و ABE نیز شناخته شده اند. جهت تعیین اینکه خاموش کننده نوع خشک است ، باید به دنبال نوار سفیدی که دور کپسول قرار دارد بگردید. برای اطمینان حاصل از اینکه کپسول از نوع خشک هست میتوانید توضیحات آن را هم بخوانید. با این اطلاعات ، مردم اطلاعات بیشتری در مورد این خاموش کننده ها و چگونگی کار کردن برای استفاده ایمن از آنها خواهند داشت.

سیستم اطفا حریق خشک DCP توسط باند سفیدی که در اطراف سیلندر آتش نشانی در نزدیکی بالای آن قرار دارد قابل تشخیص بوده و در صورت نصب در یک ساختمان باید آنها را نیز با عنوان علائم توصیفی مشخص کنید که نشان می دهد چه نوع آتش هایی را خاموش می کنند و برای چه نوع آتشی مناسب نیستند!

 

سیستم اطفا حریق خشک

کپسول اطفا حریق خشک چگونه کار می کند ؟

هر یک از انواع کپسول های آتش نشانی با هدف از بین بردن یکی از عوامل ایجاد کننده آتش عمل می کنند. اکثر خاموش کننده های ABE با فسفات مونوآمونیوم پر شده اند که توانایی جابجایی و ذوب شدن راحت را داشته و همان طور که روی آتش پخش می شوند ، روی شعله ها را می پوشانند. پودر BE ذوب نمی شود ، بنابراین در برابر آتش سوزی کلاس A بی اثر است.

هرکپسول آتش نشانی برای آتش های متفاوت ایجاد شده اند و واکنش های مختلفی دارند. خاموش کننده های شیمیایی خشک ، پوششی از گرد و غبار غیرقابل اشتعال ( جامدات بی اثر ) را روی سوخت آتش که آن را از اکسیژن جدا می کند، اعمال می کند و شعله ها را بیشتر خفه می کند. پودر ریز این کپسول همچنین باعث قطع واکنش شیمیایی مثلث آتش شده که به آنها در خاموش کردن موثر آتش کمک می کند!

 

مزایای کپسول آتش نشانی پودر خشک :

برای کپسول های آتش نشانی خشک مزایای زیادی وجود دارد که در اینجا به برخی از انها میپردازیم:

  1. قابلیت خاموش کردن سریع آتش : در صورت اطفا حریق با کپسول خشک به صورت صحیح و به میزان لازم ، آتش در وهله اول به سرعت خاموش می شود و این سرعت اطفا حریق را بالا میبرد.
  2. غیر رسانا بودن برق : از پودر خشک با اطمینان می توان در حوادثی که تجهیزات الکتریکی موجود است ، استفاده کرد و محدودیت خاصی ندارد.
  3. مناسب برای آتش سوزی های جاری : سیستم اطفا حریق خشک در ترکیب با اسپری کف برای خاموش کردن آتش سوزی های جاری بسیار کارآمد و مفید خواهند بود.
  4. عدم ایجاد شوک حرارتی : از آنجایی که استفاده از پودر خشک روی فلز داغ باعث ایجاد شوک حرارتی نمی شود ، برای مقابله با آتش سوزی هایی که زیر چارچوب اتاق رخ می دهد بسیار مناسب هستند.
  5. محافظ گرما : تخلیه پودر خشک محافظ موثری در برابر گرمای تابشی ایجاد می کند. در مواردی که مقادیر زیادی پودر تخلیه می شود ، این سیستم قابلیت محافظت از سازه و پرسنل را از اثرات مخرب آتش دارد.
  6. طیف گسترده کاربرد : این دسته از کپسول ها برای آتش سوزی کلاس A و B و C مناسب هستند.
  7. دامنه گسترده دما : به طور معمول در دمای بین 20 تا 60 مدار باز قابل استفاده است.
  8. طراحی جمع و جور : این مدل کپسول های آتش نشانی دارای طیف وسیعی از اندازه ها است و می توان آن را به راحتی جمع کرد و در مکان های مختلف قرار داد.

 

معایب کپسول اطفا حریق خشک :

  1. باقی گذاشتن پس مانده : پودر خشک می تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد که بقایایی برای مواد خاص ایجاد می کند. به دلیل پودر ریز آن ، هنگام آزاد شدن می توان آن را به راحتی در جو حمل کرد و تنفس کرد.
  2. مشکلات تنفسی : در صورت دم { به سمت داخل فرستادن نفس } ، تنفس بسیار سخت است ، زیرا می تواند اندام های تنفسی را تحریک کند. از استنشاق مکرر باید اجتناب شود.
  3. پودر فشرده : در صورت عدم سرویس دهی یا عدم سرویس صحیح ، پودر شیمیایی خشک می تواند ته کپسول آتش نشانی ته نشین شده و فشرده شود. این می تواند به ویژه در تجهیزات نصب شده بر روی وسیله نقلیه مشکل ایجاد کند ، زیرا ارتعاش خودرو باعث می شود پودر تحت وزن خود فشرده شود.
  4. ضعف ایمنی در برابر آتش سوزی : حتی اگر DCP با خنثی سازی و اثر تداخل شیمیایی پودر خشک کار کند ، تا زمانی که درهوا بالای سوخت وجود داشته باشد موثر خواهد بود. از آنجا که این ابر از یک پودر ریز است ، ذرات آن به راحتی توسط باد پراکنده می شوند و خطر واقعی احتراق مجدد سریع سوخت را ایجاد می کنند.

 

سیستم اطفا حریق پودر خشک ABE با پودر زرد ریز پر شده اند. بیشترین بخش این پودر از مونوآمینوم فسفات تشکیل داده وبرای تخت فشار قرار دادن خاموش کننده ها از نیتروژن استفاده شده است. تشخیص نوع سیستم اطفا حریق خشک بسیار اهمیت دارد. حتما برچسب روی آن ها را با دقت بخوانید! قطعا نمی خواهید که از خاموش کننده دسته BC برای آتش سوزی کلاس A استفاده کنید.

سیستم اطفا حریق خشک از طریق پوشاندن یک لایه نازکی از خاک ، آتش را خاموش کرده و سوخت را در هوا از اکسیژن جدا می کند. این پودر همچنین برای قطع واکنش شیمیایی آتش عمل می کند ، بنابراین این خاموش کننده ها در خاموش کردن آتش بسیار موثر هستند.

این دسته از کپسول ها را در جاهای مختلفی می توانید قرار دهید. در ساختمان های نوساز در راهروهای عمومی تعبیه شده و همچنین ممکن است در آزمایشگاه ها ، اتاق های مکانیکی ، اتاق های استراحت ، مکان های نگهداری مواد شیمیایی ، دفاتر ، وسایل نقلیه دانشگاهی و غیره یافت می شوند. خاموش کننده های شیمیایی با پودر خش طراحی شده برای آتش سوزی کلاس B و C ممکن است در مکان هایی مانند آشپزخانه های تجاری یا مناطقی با مایعات قابل اشتعال قرار بگیرند.

سیستم اطفا حریق خشک

 

برای آتش سوزی های کلرین و اکسید کننده سیستم اطفا حریق خشک ABC مناسب نیستند. واکنش شیمیایی ناشی از آن می تواند باعث انفجار یا خرابی مواد شیمیایی موجود در گازهای سمی شود و در آن صورت باید از آب استفاده شود. همچنین برای آتش سوزی های برخی فلزات ( دسته D ) مناسب نبوده و ویژگی های صابون سازی نداشته و از این رو برای آتش سوزی دسته K نباید استفاده شود.

در واقع برای آتش سوزی های ناشی از چربی ها و روغن ها بیشترین کاربرد را دارد. با این وجود ، استفاده مجدد از مواد شیمیایی خشک اضافی ممکن است به دلیل پتانسیل دوباره شعله زدن روغن ها یا چربی های گرم شده در مجاورت یا در نقطه تشعشع آنها ضروری باشد.

 

نگهداری و سرویس کپسول آتش نشانی

طبق دستورالعمل لازم است هر 6 ماه یکبار کپسول های آتش نشانی باید توسط تیم سرویس بررسی شوند. با این حال ، توصیه می کنیم ماهی یکبار موارد زیر را تضمین کنید :

  • خاموش کننده توسط تجهیزات ، پارچه یا اشیاء دیگر که مانع دسترسی در مواقع اضطراری می شوند ، مسدود نشده باشد.
  • فشار در سطح توصیه شده است ، این بدان معناست که سوزن باید در منطقه سبز باشد- نه خیلی زیاد و نه خیلی پایین.
  • نازل و یا سایر قطعات مانعی نداشته باشند.
  • پین و آب بند درفشر سالم است.
  • هیچ گونه فرورفتگی ، نشتی ، زنگ زدگی ، رسوبات شیمیایی و سایر علائم سوء استفاده / سایش وجود ندارد. هرگونه مواد شیمیایی خورنده ، روغن ، هر ماده چسبناک و روغنی غیره را که ممکن است روی کپسول آتش نشانی قرار گرفته باشد پاک کنید.
  • کپسول های آتش نشانی باید تحت فشار ( فرآیندی به نام آزمایش هیدرواستاتیک ) پس از چندین سال آزمایش شوند تا از ایمنی سیلندر برای اطمینان اطمینان حاصل شود.

خرید انواع سیستم های اطفای حریق دستی و اتوماتیک از پندار ایمن

تا الان با انواع کپسول های آتش نشانی و مواد مورد استفاده در هر یک و هم چنین کاربرد های آنها آشنا شدیم . موضوع مهم این است که شرایط را چگونه بسنجیم و کپسول آتش نشانی مناسب را انتخاب کنیم؟

این کار نیازمند تخصص خاصی است. شرکت پندار ایمن با داشتن کادری مجهز و متخصص محیط مورد نظر شمارا از هر جهت بررسی می کند و مطابق با آن به شما پیشنهاد می دهد که چه کپسولی برایتان مناسب است. کافی است با ما تماس بگیرید یا به سایت ما مراجعه نمایید تا از همه نظر راهنمایی شوید. ما در این زمینه به صورت کامل به شما مشاوره ی تخصصی رایگان می دهیم.

شاید برایتان جالب باشد که تمامی سیستم های اطفا حریق دستی و اتوماتیک ارائه شده توسط شرکت پندار ایمن از همه نظر تایید شده اند و مطابق با استاندارد های روز دنیا ساخته شده اند. هم چنین تمام اجزای سیستم های اطفا حریق سفارشی زده شده اند و فقط مختص این شرکت می باشند.

شرکت پندار ایمن به شما این تضمین را می دهد تا با پرداخت مناسب ترین و مقرون به صرفه ترین هزینه ، با کیفیت ترین تجهیزات را دریافت کنید. کافی است با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *