ضوابط و دستورالعمل‌ها

ضوابط اطفای حریق

ضوابط اطفای حریق

رشد روز افزون جمعیت و نیاز به مسکن و همچنین گسترش اماکن اداری، تجاری و… در کلان شهر تهران، افزایش ساخت و ساز را به دنبال داشته است.در این باره احتمال بروز حوادثی همچون آتش سوزی و … هم افزایش یافته و نیاز جامعه ب سمت ضوابط اطفای حریق رشد روز افزون داشته است.

با استناد به آمار و ارقام حوادث ارجاع شده به این سازمان، متأسفانه عدم آگاهی از اصول ایمنی ساختمان ها و بعضاً کوتاهی افراد مسئول، هرساله حوادث و سوانح تلخ بسیاری را موجب شده و خسارات مالی و جانی فراوانی را به شهروندان محترم تحمیل مینماید. در این مطلب نکات ضوابط اطفای حریق را جمع آوری کرده ایم، برای دانستن این نکات با ما همراه باشید.

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به عنوان چشم و متولی ایمنی شهر ، با توجه به رشد حریق و حوادث همه ی تلاش و سعی خود را معطوف به رعایت نکات ایمنی و ضوابط اطفای حریق در معماری، ساختار و دسترسی کاربری های جدید و موجود شهری نموده.

امیدوار است با همکاری همه ی نهاد های ذیربط از جمله سازمان نظام مهندسی، مقررات ملی ساختمان، سازمان استاندارد، شهرداری، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، شاهد توسعه روز افزون ایمنی شهری به ویژه در بخش سازه های شهری باشیم.

در لیست ضوابط آتش نشانی ضوابطی اعم از ضوابط اعلام حریق ، ضوابط اطفا حریق ، ضوابط آسانسور آتش نشانی ، ضوابط درب ضد حریق و… درج شده است.

ضوابط  اطفای حریق

از مهم ترین بخش های فایل ضوابط اطفای حریق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • الزامات نصب و اجرا اسپرینکلر ها
  • دسته بندی ساختمان ها و سیستم ها
  • قوانین کلی نصب اسپرینکلر ها
  • انتخاب سایز لوله های سیستم اسپرینکلر
  • جانمایی و طراحی جعبه های آتش نشانی

ضوابط اطفای حریق

ضوابط طراحی و اجرای اطفا حریق

ضوابط طراحی و اجرای اطفا حریق ، در سه بخش ضوابط ایمنی معماری، ضوابط ایمنی تأسیسات مکانیکی و ضوابط ایمنی تأسیسات الکتریکی گردآوری شده است.

ضوابط اطفا حریق وندور لیست آتش نشانی شامل ضوابط مرتبط با شبکه های آتشنشانی که مشتمل بر مخزن آب، پمپ های آب، لوله کشی و اتصالات و جعبه های آب آتش نشانی در پارکینگ ها و طبقات و همچنین شبکه های بارنده یا اسپرینکلر که به عنوان یکی از مهمترین مؤلفه های حفاظت ساختمان در مقابل حریق شناخته میشود، منتشر میشود.

وجود شبکه بارنده به شرط آنکه در نگهداری آن دقت شود، در توسعه ی ایمنی به قدری تاثیر گذار است که در بعضی از کشورهای بزرگ اروپایی از جنگ جهانی دوم تا کنون هیچ مرگ و میر ناشی از وقوع آتش سوزی در این ساختمان ها حتی برای یک مورد هم گزارش نشده است.

ضوابط اطفا حریق شامل ضوابط مرتبط با شبکه های آتشنشانی که مشتمل بر مخزن آب، پمپهای آب، لوله کشی و اتصالات و جعبه های آب آتشنشانی در پارکینگها و طبقات و همچنین شبکه های بارنده یا اسپرینکلر که به عنوان یکی ازمهمترین مؤلفه های حفاظت ساختمان در مقابل حریق شناخته میشود، منتشر میشود.

وجود شبکه بارنده به شرط آنکه درنگهداری آن دقت شود، در توسعه ی ایمنی به قدری مؤثر است که در بعضی از کشورهای بزرگ اروپایی از جنگ جهانی دوم تاکنون هیچ مرگ و میر ناشی از وقوع آتش سوزی در این ساختمانها حتی برای یک مورد هم گزارش نشده است.

دانلود فایل pdf ضوابط ایمنی حریق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *