آموزش

انواع سیستم اعلام حریق و کاربرد آنها

انواع سیستم اعلام حریق و کاربرد آنها

سیستم اعلام حریق

در کنترل و اطفای حریق زمان، سیستم اعلام حریق نقش تعیین کننده ای دارد. در صورتی که مأمورین اطفا یا سامانه های اطفا به موقع خبر نشوند به علت گسترش تصاعدی حریق، محار آن دشوار می گردد. کشف و اعلام به موقع حریق در لحظات اولیه نقش مهمی در کنترل خسارات دارد.

تجربه نشان داده است که بسیاری از حریق ها در خارج ساعات کار کارگاه ها یا اماکن و در مواردی که افراد حضور ندارند، اتفاق می افتد. در برخی اماکن که حضور افراد به طور دائم میسر نیست بایستی تجهیزاتی بری کشف و اعلام حریق پیش بینی کرد.

تشخیص درست و هشدار به موقع از جمله وظایف اصلی سیستم های کشف و اعلام حریق محسوب میشود؛ اما استفاده از سیستم های اعلام حریق تنها برای هشدار به ساکنین جهت امادگی مقابله با حریق و خروج اضطراری از ساختمان و یا حتی اعلام به سرویس های امدادی محدود نمیشود، بلکه بسته به نوع سیستم و تجهیزات کمکی و واسطه ای به کار گرفته شده، می توانند سر منشا برخی اقدامات حفاظتی مانند باز شدن دمپر ها، خاموش شدن هواسازها، راه اندازی هواکش های تخلیه دود، باز شدن درهای اضطراری، راه اندازی خودکار پمپ های آتش نشانی، آغاز به کار آبفشان ها و فوم های ضد حریق نیز باشند.

روشهای کشف و اعلام حریق

کشف و اعلام به موقع آتش سوزی می تواند از بسیاری صدمات به افراد و ار بین رفتن سرمایه جلوگیری میکند. روشها و وسایل اعلام خطر متنوع بوده و بنا به امکانات مالی و اهمیت موضوع از یکی از روشهای دستی، خودکار یا ترکیبی از آن دو استفاده می گردد.

انواع سیستم های اعلام حریق

سیستم های متعارف، آدرس پذیر و هوشمند سه گونه اصلی هستند که در گروه سیستم های متمرکز جای میگیرند.

 

سیستم اعلام حریق متعارف

سیستم اعلام حریق متعارف

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

تفاوت سیستم متعارف   CONVENTIONAL SYSTEMو آدرس پذیر ADDRESSABLE SYSTEM  چه چیزی می باشد؟!

در تفاوت بین دو سیستم اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر می توان گفت که تمام وسایل وصل شده به سیستم آدرس پذیر دارای آدرس مخصوص به خود می باشند. هر زمانی که آتش تشخیص داده شود، وسیله تشخیص دهنده اطلاعات خود را به سیستم مرکزی فرستاده و مشخص می شود کدام وسیله دقیقا فعال شده است. این قابلیت باعث می شود که شما دقیقا محل آتش را تشخیص دهید و برای خاموش کردن آتش سریعا اقدام کنید.

در سیستم های متعارف هیچ  مکانیزمی جهت تشخیص نقطه آتش  به صورت دقیق مانند ادرس پذیر وجود ندارد. اما با توجه به قابلیت Zone بندی، به صورت کلی می توانید محل آتش را تشخیص داد. به صورت مثال می توان گفت اگر شما یک ساختمان دو طبقه داشته باشید که بخواهید برای آن سیستم متعارف طراحی کنید طبقه اول را در Zone اول و طبقه دوم را در Zone  دوم قرار خواهید داد.

تفاوت سیم کشی اعلام حریق آدرس پذیر و متعارف ؟!

در نوع متعارف سیم کشی به شکل ستاره ای می باشد که پنل در مرکز قرار خواهد گرفت ولی در مدل آدرس پذیر تمام تجهیزات و پنل مرکزی در یک حلقه قرار خواهند گرفت.

مقایسه قابلیت اطمینال اعلام حریق کانونشنال و آدرس پذیر؟

تا اینجای مطلب اگر با دقت خوانده باشید به راحتی میتوانید بین سیستم آدرس پذیر و متعارف انتخاب کنید: آدرس پذیر! به این دلیل که در سیستم های آدرس پذیر تجهیزات در یک حلقه می باشند و قطع شدن یک وسیله منجر به اختلال بقیه وسایل نخواهد شد. همچنین ما مفهوم و وسیله ای به نام Isolator   داریم که هر قسمت را جدا می کند در سیستم های آدرس پذیر و اگر قطعه ای آسیب ببیند به سایر دستگاه ها آسیبی وارد نخواهد شد و به درستی کار خود را انجام خواهند داد. ولی در سیستم متعارف به علت استفاده نکردن از حلقه خارج شدن هر قطعه از مدار احتمالا باعث مختل شدن بقیه وسایل خواهد شد.

به صورت کلی سیستم آدرس پذیر انتخاب مناسب تری نسبت به متعارف میباشد، زیرا وقتی آتش تشخیص داده شود شما در زمان کمتری نقطه آتش را پیدا کرده اید و تلفات کمتری داده اید در نتیجه آسیب کمتری خواهید دید و هزینه کمتری برای خسارات ناشی ازحوادث پرداخت خواهید کرد. همچنین از لحاظ هزینه نصب به علت سادگی در نصب و زمان کمتر دارای قیمت کمتری می باشد. تنها تفاوت که هنوز برخی دنبال سیستم های متعارف هستند قیمت اولیه پایین تر تجهیزات متعارف می باشد که باعث می شود محل یا شرکت های کوچک هنوز به دنبال سیستم های متعارف برای استفاده باشند.

مزایای سیستم‌های متعارف

  • قیمت پایین
  • استفاده‌ی آسان
  • مناسب برای ساختمان های کوچک

معایب سیستم‌های متعارف

  • برای پروژه‌های بزرگ و پیچیده ایده آل نیستند
  • آتش و خطا فقط در zone مشخص می‌شود نه محل دقیق
  • نیاز به کابل‌کشی بیشتری نسبت به سیستم‌های آدرس‌پذیر دارد

مزایای سیستم‌های آدرس‌پذیر

  • محل دقیق آتش‌سوزی، خطاهای مدار باز و بسته و آلارم‌های کاذب را شناسایی و اعلام میکند.
  • دارای سیستمی با ظرفیت بالا
  • نصب اعلام حریق ادرس پذیر ارزان‌تر نسبت به سیستم‌های متعارف
  • مناسب برای انواع پروژه‌ها
  • قابلیت‌های بالاتر سیستم

معایب سیستم‌های آدرس‌پذیر

  • قیمت سیستم اعلام حریق آدرس پذیر و تجهیزات آن بیشتر است
  • فعالسازی سیستم زمان بیشتری می‌گیرد

 

سیستم اعلام حریق

روشهای دستی اعلام حریق

در این روش، کشف و اعلام حریق توسظ افراد شاغل یا ساکن انجام می گردد. مزایای این روش ارزانی و سادگی آن است. سامانه های خبر دهی دستی مبتنی بر امکانات موجود در محل بوده و شامل موارد زیر است :

  1. اعلام دستی از طریق آژیر دستی: این وسایل جز روشهای قدیمی بوده و امروزه متدوال نیست.آژیر مکانیکی بوده و فرد دستگیره آژیر دستی را چرخانده و در اثر چرخش آن آژیر به صدا در می آید.
  2. اعلام توسط سامانه الکتریکی: در این روش به فواصل مختلف کلید های مخصوص که دارای در پوش شیشه ای می باشند، نصب می گردد. معمولا کنار این کلید ها چکش مخصوصی نیز قرار دارد که پس از شکستن شیشه به طور خودکار یا توسط فشار دادن شستی آن، آژیر های اعلام حریق به صدا در می آید. در این حالت ممکن است چراغهای هشدار دهنده نیز روشن گردد یا مرکز عملیات آتش نشانی با توجه به کد مربوط با خبر گردد.
  3. اعلام توسط بلندگو: تنها تفاوت آن با روش قبلی، امکان ارسال پیام از طریق بلندگو یا آژیر توسط سامانه صوتی مجموعه است.
  4. استفاده از تلفن: تلفن بایستی به فواصل مناسب در کارگاه نصب شده و شماره مرکز آتش نشانی روی آن قید شده باشد.در برخی کارگاه ها کنار جعبه F تلفن یا پریز تلفن جهت مکالمه پیش بینی می شود.

 سامانه خودکار کشف حریق

سامانه خودکار شامل کاشف های حریق، کابل های رابط و منبع تغذیه است. این سامانه به دلیل حساسیت بالا میتواند در مراحل اولیه، آتش را شناسایی و به مرکز کنترل و اعلام حریق، گزارش نماید. انواع کاشف های خودکار حریق شامل 4 دسته زیر هستند:

  1. کاشفهای حرارتی
  2. کاشفهای دودی
  3. کاشفهای شعله ایی
  4. کاشفهای گازیاب

کاشف های حرارتی: این نوع کاشف های آتش با توجه به مکانیسم و ساختمان خود به صورت اپتیکی یا حرارتی حریق را شناسایی میکنند و در دو نوع ساخته شده اند:

  1. کاشف حرارتی ثابت
  2. کاشف حرارتی متغیر

کاشفهای دودی: این نوع کاشفها برای تشخیص انواع ذرات حاصل از آتش سوزی مناسب و بر دو نوع می باشند:

  1. کاشف یونیزه
  2. کاشف فتو الکتریک

کاشف شعله ای: همانگونه که از اسم این کاشف ها پیداست، به نور مرئی شعله که دارای طول موج 380_760 نانومتر باشد حساس هستند و جز کاشف های سریع و مطمئن به حساب می ایند.

این گروه شبیه به نوع فتوالکتریک ولی با حساسیت بالا میباشند. در این نوع به جای لامپ منبع نور عمل کننده، پرتوهای نور مرئی ناشی از حریق توسط عدسی های متمرکز و به سلول فتوالکتریک تابانده میشود. انواعی از کاشف های شعله برای محدوده فرو سرخ یا فرا بنفش نیز پوشش دارند زیرا عملا محدوده ایی از این طیف ها نیز به همراه شعله منتشر می گردد.

کاشف های گازیاب

کاشف های گازیاب نوع ویژه ایی هستند که برای تشخیص گازهای قابل انفجار یا گاز های ناشی از حریق به کار می روند. این وسایل در واقع نوعی از وسایل در واقع نوعی از وسایل اندازه گیری یا مانیتورینگ گاز ها می باشند که کاربرد ویژه داشته و در تراکم خاصی برای جلوگیری از انفجار گاز اعلام خطر می نمایند. این کاشف ها معمولا برای یک گاز یا بخار بوده و در تراکم معینی فعال می گردند.

نصب دتکتورهای گازی

دتکتورهای گازی و نشت‌یاب که به منظور جلوگیری از انفجار و اشتعال یا برای محافظت افراد در برابر مسمومیت با مواد شیمیایی مورد استفاده باید قرار گیرند علاوه بر شبکه‌ی عمومی کشف و اعلام حریق باید به طور موضعی در محل‌های مربوطه نصب گردند و طوری با مرکز کنترل حریق متصل باشند که پیام‌های آنها با شبکه‌ی کشف و اعلام حریق اشتباه نشود.

ملاحظات مهم در انتخاب مدل دتکتور در سیستم‌ اعلام حریق

در انتخاب و نصب انواع دتکتور در سیستم‌های کشف و اعلام حریق نکات و ملاحظاتی هست که باید به آنها توجه شود:

  • اگر محل دارای شعله، دود، ذرات یا حرارت است نمی‌توان از دتکتورهای حساس به ماهیت اینها باشد بلکه دتکتور باید شرایط غیرعادی را تشخیص دهد.
  • نوع و حساسیت دتکتور بر اساس ریسک حریق و ارزش کالاها مشخص می‌شود.
  • دتکتورها معمولا روی سقف و در موارد خاص روی دیوار نصب می‌شوند. دتکتورها نباید در نزدیکی منابع گول‌زننده باشند.
  • برای افزایش اطمینان بهتر است در هر محدوده بیش از دو دتکتور استفاده شود که یکی از آنها دتکتور حرارتی است.
  • در مورد دتکتورهای دودی جریان طبیعی هوا باید درنظرگرفته شود و جریان هوا باید بتواند ذرات را به سمت دتکتور هدایت کند.
  • دتکتور نصب‌شده روی سقف نباید فاصله‌ای کمتر از 1 و بیشتر از 4 اینچ از سقف داشته باشد و درون سقف نیز جاسازی نشود. دتکتور روی دیوار نیز نباید بیشتر از 12 اینچ از سقف دور باشد.
  • تعداد دتکتورها بستگی به مساحت منطقه دارد و برای دتکتورهای حرارتی و دودی متفاوت است.
  • فاصله‌ی دتکتورها از هم بستگی به تعداد و مساحت منطقه دارد.
  • ارتفاع نصب دتکتور حرارتی در درجه‌ی یک 9 متر و درجه‌ی 3، حداکثر 6 متر است و برای دتکتور دودی ارتفاع حداکثر 10 متر است.
  • منطقه و حداکثر ارتفاع بستگی به حساسیت دتکتور و شدت حریق دارد. محدوده‌ی قطعی باید بر اساس مشخصات سازنده یا توسط آزمایش کنترل کیفی تعیین می‌شود.
  • در سامانه‌ی کشف باید از علائم نوری چشمک‌زن و یا علائم صوتی متناوب استفاده شود.
  • مشخصات و کیفیت فنی دتکتورها باید مطابق یکی از استانداردهای BS-5839 یا استاندارد ملی ISIRI-3706 باشد.

اجزای سیستم اعلام حریق

اجزای سیستم های اعلام حریق

  1. تابلوی کنترل مرکزی
  2. آشکارساز دود
  3. آشکارساز دودی نوری
  4. آشکارساز دودی نوری کانالی
  5. آشکارساز دودی بدون سیم
  6. آشکارسازبا تغذیه از خط اصلی متناوب
  7. آشکارسازدودی لیزری
  8. آشکارساز دودی استنشاقی
  9. آشکارساز دودی یونیزاسیون
  10. آشکارساز حرارتی
  11. آشکارساز حرارتی دمای ثابت
  12. آشکارساز حرارتی نرخ افزایشی
  13. آشکارساز حرارتی خطی
  14. آشکارساز شعله
  15. آشکارساز مادون قرمز
  16. آشکارساز ماورابنفش
  17. آشکارساز مرکب مادون قرمز_ماورا بنفش
  18. مقایسه آشکارسازهای اتوماتیک
  19. شستی اعلام حریق
  20. تجهیزات هشدار شنیداری
  21. انواع تجهیزات هشدار شنیداری
  22. تجهیزات هشدار دهنده دیداری

 

تجهیزات کمکی اعلام حریق

تجهیزات کمکی اعلام حریق

  1. منابع تغذیه
  2. تعیین حداقل ظرفیت باتری
  3. مبدل ولتاژ
  4. رله خط
  5. رله فراخوان اسانسور
  6. دیود نوری مجزا
  7. مبدل مدار ادرس پذیر به متعارف
  8. برد میانجی سریال
  9. مجزاکننده خط
  10. بردهای کمکی خروجی و ورودی
  11. تجهیزات ورودی و خروجی
  12. سیستم با ارتباط تلفنی و صوتی
  13. حفاظ آشکار ساز
  14. آشکارساز های گاز

نصب تجهیزات اعلام حریق

  1. نکات عمومی نصب آشکار سازها
  2. نصب آشکارسازهای دودی نقطه ایی
  3. نصب آشکارسازهای کانالی
  4. نصب آشکارسازهای دودی پرژکتوری
  5. نصب آشکارساز دودی استنشاقی
  6. نصب آشکارسازهای حرارتی
  7. نصب شستی های اعلام حریق
  8. نصب تجهیزات هشدار شنیداری
  9. نصب تجهیزات هشدار دهنده دیداری

قیمت سیستم های اعلام خرید

به دلیل تنوع بالای تجهیزات مربوط به سیستم های اعلام حریق قیمت دقیقی را نمیتوان برای آنها در نظر گرفت ولی میتوانید با خیال راحت از نظر قیمت و همچنین کیفیت تجهیزات، اجرای پروژه اعلام حریق ساختمان خود را به  شرکت پندار ایمن سازان بسپارید تا از صفر تا صد کار با شما همراه شویم.

برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید:

021-46820808

ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *